Teknisk fejl lammede TDC’s mobilnet





Torsdag i sidste uge blev mange danskere påvirket, da TDC’s mobilnetværk oplevede et seks timer langt nedbrud. Årsagen var en kombination af to fejl i netværkets kerne. Ifølge TDC skyldtes det en forkert konfiguration af en teknisk opdatering samt en softwarefejl i en funktion, der registrerer telefonernes tilslutning til netværket. Fejlene skabte massiv datatrafik, som overbelastede systemet.
Problemerne ramte cirka 20 % af TDC's netværk, især i tætbefolkede områder. Normalt skifter mobiltelefoner automatisk til et andet netværk, men denne funktion virkede heller ikke. Eksperter kritiserer TDC for ikke at have testet opdateringerne grundigt nok og kalder hændelsen “amatøragtig” for en leverandør af kritisk infrastruktur.
TDC og deres leverandør, Ericsson, har efterfølgende undskyldt for fejlen og lover at arbejde på at forbedre processerne. Kommunikationen fra selskaberne understreger, at man fremover vil gøre alt for at undgå lignende hændelser.
Faktaboks:
- Varighed: 6 timer
- Årsag: To samtidige tekniske fejl i mobilnetværket
- Omfang: Ca. 20 % af nettet, mest i byområder
- Kritik: Manglende test og utilstrækkelig fejlhåndtering
- Reaktion: Undskyldning fra TDC og Ericsson



